Konsumentvägledning

Hos konsumentvägledaren får du som konsument råd kring allt från reklamationer och ångerrätt till skulder och företag som går i konkurs. Rådgiv­ningen är opartisk och gratis. Bergs kommun erbjuder konsumentvägledning i samverkan med Östersunds kommun.

Konsumentvägledaren hjälper dig

Som konsument gör du många val varje dag, ibland kan det bli fel och då kan du kontakta konsumentvägledaren. Konsumentvägledaren ger dig kostnadsfri, oberoende, vägledande rådgivning kring:

  • vilka rättigheter och regler som gäller för dig som är konsument,
  • om du är missnöjd med en vara eller tjänst,
  • om du vill ha råd inför köp av vara eller tjänst.

Konsumentvägledaren avgör inte vem som har rätt eller fel. Däremot kan du som konsument eller företagare få hjälp att hitta en lösning på ett problem utifrån lagstiftningen. Konsumentvägledaren har tystnadsplikt.

  • Det är Konsumentköplagen som gäller när du som konsument handlar en vara av en företagare.
  • Det är Konsumenttjänstlagen som gäller när du som konsument köper en tjänst av en företagare.
  • Det är Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som gäller när du handlar via internethandel, postorder och telefonförsäljning. Lagen gäller även när du köper av en försäljare som kommer till ditt hem eller när du handlar på gator och torg.

Några goda råd

  • Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.
  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet.
  • Även muntliga avtal är bindande.
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller. Vid så kallad hybridförsäljning till exempel , då en monter finns permanent placerad i ett köpcenter, är rättsläget ännu oklart.
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare.
  • Spara alltid kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet.
  • Betala alla räkningar i tid, det vill säga några bankdagar innan förfallodagen.
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp. Som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.
  • Kom ihåg att du alltid måste godkänna köp från telefonförsäljare genom din skriftliga eller digitala signatur.

Kontakta konsumentvägledaren

Telefon: 0642-448 02
konsumentinfo@ostersund.se

Telefontider

Tisdagar: Klockan 9.00–14.00 och 17.00–19.00.
Onsdagar: Klockan 9.00–14.00.
Torsdagar: Klockan 9.00–14.00.