Överklagande av miljö- och byggnämndens beslut ska vara skriftlig och skickas till miljö- och byggnämnden, via e-post eller brev.
Hur lång tid har jag på mig att överklaga?
Normalt ska överklagan ha kommit in till miljö- och byggnämnden inom tre veckor från det att du tagit del av beslutet.
För beslut gällande beviljande av bygglov, marklov, rivningslov samt förhandsbesked har personer som inte delgivits beslutet fyra veckor på sig från det att beslutet kungjordes i Post- och inrikes tidningar.
Vad ska överklagan innehålla?
Överklagan ska vara skriftlig och innehålla följande information:
- vilket beslut du överklagar och ärendets diarienummer (dnr)
- varför du tycker att beslutet är fel samt hur du tycker att det ska ändras
- kontaktuppgifter till dig som klagar
Måste jag underteckna mitt överklagande?
Ja, antingen via underskrift med namnförtydligande på papper eller via e-post där det tydligt framgår vem som är avsändare. Om du anlitar ombud som skriver under skrivelsen ska också fullmakt skickas med.