- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Bygga nytt, ändra och riva
- Guide - hur gör jag?
- Guide - Anmälan
Guide - Anmälan
Här kan du få vägledning på hur du gör anmälan om åtgärd och vilka handlingar du kan behöva skicka med.
När behövs anmälan?
Det finns åtgärder som inte kräver bygglov, men som istället kräver en anmälan till miljö- och byggnämnden. Mer om när det krävs anmälan kan du läsa om här samt samt i Boverkets kunskapsbank.
Hur gör jag en anmälan?
Anmälan görs via vår e-tjänst, där du fyller i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar. För en effektivare och snabbare handläggning föredrar vi digitala handlingar och att kommunicera digitalt.
Du kan även välja att anmälan med vanlig anmälningsblankett. Denne skickas in tillsammans med ritningar och handlingar till mob@berg.se. Om du inte har möjlighet att ansöka digitalt kan du skicka din ansökan tillsammans med handlingar till:
Berg och Härjedalens miljö- och byggnämnd
Medborgarhuset
842 80 Sveg
Du kan även lämna dina handlingar direkt i Medborgarhusets reception i Sveg.
Vad ska anmälan innehålla?
Till anmälan ska ritningar och handlingar lämnas in som tydligt beskriver vilken åtgärd som du tänkt utföra. Vilka handlingar som ska in kan variera beroende på vad du tänkt göra. Nedan finns några exempel på åtgärder där det anges vad som normalt ska lämnas in för just den typen av ärende.